به گزارش مشرق، بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است برای برنامهریزی و اجرای آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی اقدام کند که این موضوع به صورت تدریجی انجام میشود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
در حال حاضر سه ایرلاین اصلی هما، ماهان و آسمان نرم افزار مورد نیاز را در رابطه با این آزادسازی در اختیار دارند و برای این کار ابتدا باید تنوع سازی صورت گیرد و اقدامات لازم دراین زمینه در حال انجام است. بر اساس وعدههای داده شده قرار است از 28 اردیبهشت ماه این مصوبه اجرایی و مقدمات اجرایی آن فراهم شود.
علیرضا جهانگیریان در این باره گفت: قطعاً آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیرهای پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش بسزایی داشته باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تنوع قیمت ها را شرکت های هواپیمایی ساماندهی و تصمیمگیری می کنند و ما کنترل و نظارت آن را برعهده داریم و نرخ ها کف ندارد، اما تا مدتی سقف خواهد داشت.
وی گفت: قیمت بلیت هواپیما در طرح آزادسازی شبیه پروازهای خارجی خواهد شد و یک نرخ ثابت نخواهد داشت.
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفافسازی است. در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکتهای هواپیمایی به عنوان یکی از پیشنیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.
به گفته قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمتها کاهش مییابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش مییابد.
البته با توجه به اینکه برخی ایرلاینها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکتهای هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راهاندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند. البته براساس بخشنامههای سازمان هواپیمایی برخی ایرلاینها در حال پیادهسازی این سیستم نرم افزاری هستند.
در حال حاضر سه ایرلاین اصلی هما، ماهان و آسمان نرم افزار مورد نیاز را در رابطه با این آزادسازی در اختیار دارند و برای این کار ابتدا باید تنوع سازی صورت گیرد و اقدامات لازم دراین زمینه در حال انجام است. بر اساس وعدههای داده شده قرار است از 28 اردیبهشت ماه این مصوبه اجرایی و مقدمات اجرایی آن فراهم شود.
علیرضا جهانگیریان در این باره گفت: قطعاً آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیرهای پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش بسزایی داشته باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تنوع قیمت ها را شرکت های هواپیمایی ساماندهی و تصمیمگیری می کنند و ما کنترل و نظارت آن را برعهده داریم و نرخ ها کف ندارد، اما تا مدتی سقف خواهد داشت.
وی گفت: قیمت بلیت هواپیما در طرح آزادسازی شبیه پروازهای خارجی خواهد شد و یک نرخ ثابت نخواهد داشت.
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفافسازی است. در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکتهای هواپیمایی به عنوان یکی از پیشنیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.
به گفته قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمتها کاهش مییابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش مییابد.
البته با توجه به اینکه برخی ایرلاینها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکتهای هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راهاندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند. البته براساس بخشنامههای سازمان هواپیمایی برخی ایرلاینها در حال پیادهسازی این سیستم نرم افزاری هستند.